Musklernas olika energisystem: (s. 286)
Bra om de två första systemen (det tredje får du läsa själv!) : http://www.youtube.com/watch?v=uCmNQQWlrc0&feature=related
system 1) Lagrat ATP + lagrat Kreatinfosfat:
ATP är en mycket energirik molekyl! Kallas ”kroppens energivaluta”. Lagras i musklerna. Kreatinfosfat (lagras också i musklerna) kan återskapa ATP genom att donera en fosfatgrupp till ADP.
=> Detta möjliggör fortsatt anaerobt muskelarbete!
Vid avgivandet av fosfatgruppen skapas kreatin (en restprodukt!) som du kommer att kissa ut.
Detta är alltså ett helt anaerobt system! Detta är det första energisystemet som sätts in vid explosivt muskelarbete. Systemet kan leverera energi i ca 10 sekunder! Utnyttjas av typ IIx fibrer (”vita fibrer” i er bok).
System 2) Lagrad Glykogen i musklerna:
Glykogen (ca 400g lagras i musklerna) bryts ner till glukos, som när det sönderdelas utan syre ger lite ATP.
Obs! Detta sker UTAN syre! Det är alltså ett helt anaerobt system!
Sätts in efter ca 10 sek högintensivt muskelarbete. Kan ge energi i ca 20 sekunder. Mjölksyra skapas som biprodukt! Utnyttjas av typ IIx fibrer (”vita fibrer” i er bok)
system 3) lagrat Fett (fettvävnad) / lagrat glykogen (levern):.
Fett lagras i fettceller och bryts ner till fettsyror, vilka fungerar som bränsle i cellandningen. Vid ”förbränning” (oxidation) i muskelcellens mitokondrier, bildas det massor av ATP + CO2 + H20.
I levern finns ca 100g glykogen lagrat, vilket kan ge muskelcellerna lite glukos som bränsle. Eftersom syre används i system 3 kommer det bildas mycket ATP!
System 3 är ett helt aerobt system! Utnyttjas av typ I fibrer (“röda, långsamma) och typ IIa (”ljusröda, snabba”). Processerna “Citronsyracykeln” och “andningskedjan” beskrivs i boken på s. 47-56